Akevittkrydder_kategori

TV-spenning for Spesialitet

Søndag er det grand finale for TV-serien som vekker engasjementet for norsk lokalmat.

Nordmenns interesse for lokalmat er økende, og vi kjøper stadig mer mat med norsk opphav.

Søkelys på Spesialitet

I høst har TV 2 tatt med nordmenn på en kulinarisk reise i det ganske land. I programmet Det Norske Måltid har programlederne Arne Hjeltnes og Heine Totland satt søkelys på norske spesialiteter. Formålet med tv-serien har er å formidle matglede og kunnskap om norsk mat til hele Norges befolkning.

6.januar avsluttes programserien med en stor direktesendt finale fra Stavanger konserthus. Under finalen skal de fem regionene konkurrere om å lage norges beste måltid basert på de lokale råvarene. I fjor var det region Vestpå som stakk av med seieren, og vi venter i spenning på hvilken norsk region som smaker best i år..

Mørt, frodig og smakfullt

Region Nordpå representeres av Spesialitet-merkede Varanger Vilt i form av mør ytrefilet av rein, og region Midti med akevittkrydret og smakfull snacks fra Tind spekevare. Fra region Østpå kommer frodige Santa Kristina spekeskinke og vellagret og saftig rakfisk fra Noraker Rakfisk. Landets eneste private småskala-slakteri på fjørfe, Holte gård, stiller sterkt i region Sørpå og er representert ved mørt andebryst og nyskapningen andekråsconfit.

- Det beste av det beste

- Det betyr mye for Matmerk å være så godt representert i finalen i Det Norske Måltid. Det er det beste av det beste smaks- og historiemessig vi har her i Norge som får være med i programmet. Det Norske Måltid representerer det Matmerk står for. Vi skal fremme norsk matkultur og fremme norske matprodusenter, sier fagsjef for Spesialitet, Agneta Linden Moen.

Avslører sin favoritt

Selv håper Moen, som skal overvære selve finalen i Stavanger, at hun får mulighet til å bli kjent med enda flere interessante og engasjerte produsenter samtidig som hun ser mer av norsk matkultur under finalen. Blant merkebrukerne har fagsjefen en favoritt hun heier litt ekstra på.

- Jeg håper det går bra for Varanger Vilt. Jeg mener at reinsdyrbransjen trenger et løft, og de er seriøse aktører i sin bransje, forteller hun.

Vekker engasjement

Programserien har klare fordeler for norske matprodusenter.

- Det Norske Måltid gjør nordmenn mer bevisst på hvor mye spennende lokalmat som finnes, og det vekker engasjementet for lokalmat hos dem som ikke kjenner like godt til det fra tidligere.

Moen håper den norske befolkning lar seg engasjere under finalen.

- Jeg håper alle er med på å heie frem sin region!

 

Finalen sendes på TV 2 6.januar klokken 21:45.

Skrevet av Tiril Haarsaker

Spesialitet-merket

Det sorte merket viser deg vei til unike smaksopplevelser produsert av lidenskapelige produsenter. Se etter Spesialitet-merket og du finner produkter utenom det vanlige, enten fordi det er brukt en spesiell råvare eller fordi det er produsert etter en spesiell metode. Matmerk eier Spesialitet-merket og det er et uavhengig fagutvalg med bred faglig kompetanse som bistår oss i å godkjenne søknadene

Dette innlegget ble publisert i Nyhet, Spesialitet, Stolt Matbransje, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>