I kassa på Rema 1000 Lade Arena

Med et blikk for lysglimt, på med uniformen!

Det er en lang vei ennå før norske butikker bugner av norske matspesialiteter. Jeg har derfor fått et ganske  skjerpet blikk etter lysglimt. Siste lysglimt viste seg å være Rema 1000 Lade Arena i Trondheim.  Her skriver jeg litt om mine erfaringer og her kan du og se  en liten film som Remas interne TV-kanal laget. 

På med Rema-uniformen og inn i virkeligheten. To dagers praksis ville jeg ha for å bli opplyst av verdens råeste Rema 1000-butikk.

Det enkle er ofte det beste: Uten videre analyse, her er en mine raske konklusjoner etter praksisen.

1. Folk er opptatt av pris, men ikke av økonomi.  Det hyppigste stilte spørsmålet er «Hva koster det?». Samtidig  er det frokosthandling og lunsjshopping fulle av dyre og lettvinte løsninger, og ikke minst:  Det slenges alltid på litt sjokolade eller chips, noe godt å kose seg med, på rullebåndet. Ikke rart det må middagsretter til under 100-lappen til da. Det må jo bare ende med at prisen for kjøtt blir altfor lav til at noen tjener penger på den.

2. Norske forbrukere elsker gode smaker På varedemonstrasjon med Rørosmeieriet er det igjen bevist. Smak får virkelig sjelen til å lyse opp. Ansikter forvandles fra hverdag til fest på et sekund. Pratsomme blir de også, når de får smake noe godt.

3. Det er en jungel. Å være i en butikk to hele dager på rad synliggjør jungelen der ute. 1000-vis av merkevarer roper på deg med alle slags påfunn, farger, fonter. Kjøp meg, kjøp meg! Informasjonsmerker fra  ikke-kommersielle aktører gjør seg virkelig i et slikt masete miljø.

4. Verden er ikke som før. Grotteosten fra Hitra som jeg bare har hørt lovord om, men aldri smakt, så jeg for første gang på Rema 1000 Lade Arena. Hvem skulle ha trodd det? Hvem skulle ha trodd det?

5. Vi kan skylde på fylla. Drikken er virkelig dyrere enn maten i Norge.

Videre oppsummert:

Burde jeg ikke ha sittet i kassa på Ultra eller vært med i disken på Fromagerie for å lære om folks handlevaner; hvorfor de velger Holte Gård fremfor den gule fra Prior, sånne ting?

Jo, det vil jeg og. Men nå var jeg mest nysgjerrig på Rema 1000. I Matmerk er jeg privilegert. Jeg får ofte smake på det beste fra norsk landbruk og matproduksjon. Som regel når vi skal få tak i slike produkter må vi innom spesialbutikker som Fenaknoken eller Jacobs på Holtet, Ultra osv.

Men så en dag kom nyheten at  det var en kjøpmann i Rema-systemet som skulle satse på lokalmat. Hæ? Wow!

Rema 1000 er kjent for å være effektive og lønnsomme og er knallharde i forhandlinger: Alt for den lave prisen (De har til og med prisjegere. Ikke en butikk i nærområdet skal slå dem på pris)  Og Rema har derfor blitt en skyteskive for alle som klager på utvalg og kvalitet.

Men nå altså : Rema 1000 Lade Arena i Trondheim satser på mangfold og kvalitetsprodukter.

Som å komme hjem

I ferskvareavdelingen ligger lokalmat og spesialiteter på rekke og rad. Honningmarinert  fenalår fra Aron Mat, den allerede nevnte Grotteosten fra Hitra, Edel-løken fra Holm Gård, Røros Smør, Økologisk tjukkmjølk, både naturell og med blåbær osv. Skal du ha potet får du tak i Fjellmandel fra Oppdal og det er lokale fiskeprodukter fra Rørvik og andre Trøndelagsprodukter som jeg ikke har hørt om engang.

MEN

Det er et stort men.

- Jeg tjener ikke mye på det, sier Rune Wæraas som driver butikken og ler. Han er selv glad i mat, ingen tvil at han og jeg kunne blitt enige om hva et godt måltid kunne bestå av.

Og han vet at også nordmenn også har begynt å få opp øynene for mat med særpreg.

- Jeg ser at kunder som handler til helgen vil ha et slikt utvalg i butikken. Jeg vil at disse kundene kommer til min butikk.

Apropos helg. Jeg er med på en varedemonstrasjon torsdag. En hyggelig kunde blir himmelfallen av å smake på produktene. Og avslutter med:

» Den skal jeg kjøpe til helga!»

Jeg fikk lyst å utbryte: «Du kan bruke tjukkmjølk hver dag! Koster ikke en krone mer enn Tines blåbærbiola.»

Men sånn er det vel. For mange blir vel ikke hverdagen den samme uten de samme trygge merkevarene.

Men det har skjedd noe med kunden. Et av de siste spørsmål jeg fikk fra en kunde da jeg fortsatt var iført uniform var: Har dere bein til å koke kraft på?  I kurven hadde han et drøss med svineknoker. Fyren kunne lage mat.  Dessverre, der måtte jeg skuffe han.  Men han fikk velge mellom to ferdige kraftvarianter  Altså, det holder ikke kun med buljong lenger for folk som handler på Rema.

Rune tjener fortsatt ikke noe særlig på den friske satsingen, han er en pioner, men ingen velgjører.

- Er det vi, produsenten eller kunden som skal betale for de ekstra kostnadene som det koster å få disse type produktene inn i butikk? spør Rune retorisk.

Mange mindre produsenter er ikke strømlinjeformede nok til at de passer inn i det store maskineriet en dagligvarekjede er. Belastes produktet med kostnaden, blir det kanskje altfor dyrt og finner aldri veien ut igjen av butikken.

Rune vil gjerne vise frem det genuine,håndverket, den gode historien.

- Men vi må få med oss miljøene som kan hjelpe disse produsentene.

Foreløbig har Rune klart det helt selv. På Lade Arena får du smakene fra norske fjord og fjell og laget med stolt norsk håndverktradisjon.

(Samt masse utenlandske oster, men det er en annen historie…)

P.S Tusen takk.

De ansatte må få rikelig honnør for å gitt meg denne erfaringen,  spesielt Ali som er frukt og grøntansvarlig og Tino som lærte meg å sitte i kassa, samt kjøpmannen Rune.

Jeg møter mange lidenskaplige norske produsenter som oser av entusiasme. Denne gjengen ga med de samme vibbene. Det  drives av en egen stolthet og driv for å lykkes, vinne markedsandeler og gjøre et ordentlig inntrykk på kunden.

Jeg stablet kål og ryddet urter med en egen type ærgjerrighet  jeg sjelden får oppleve som kontorrotte. Takk altså for en særdeles artig opplevelse!  Tusen takk.

Følg stoltmat.no på facebook.com/stoltmat !!

 

 

 

 

 

 

 

Spesialitet-merket

Det sorte merket viser deg vei til unike smaksopplevelser produsert av lidenskapelige produsenter. Se etter Spesialitet-merket og du finner produkter utenom det vanlige, enten fordi det er brukt en spesiell råvare eller fordi det er produsert etter en spesiell metode. Matmerk eier Spesialitet-merket og det er et uavhengig fagutvalg med bred faglig kompetanse som bistår oss i å godkjenne søknadene

Beskyttede betegnelser

De blå og hvite merkene viser vei til norske matskatter. Produktet har oppnådd status som en beskyttet betegnelse og har fått et offentlig og juridisk vern mot kopiprodukter. Det er da også dokumentert at produktets særegne kvalitet og omdømme stammer fra et bestemt geografisk område eller en tradisjon. Landbruks- og matdepartementet eier beskyttede betegnelser. Matmerk har som oppgave å veilede og informere om ordningen.

Dette innlegget ble publisert i Beskyttede betegnelser, Spesialitet, Stolt Matbransje og merket med , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Med et blikk for lysglimt, på med uniformen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>