Thulefjord

Matmerk er litt fransk…

I innlegget ”Om Thulefjord var fransk” skriver Astrid Olsen, som selv er anerkjent osteprodusent, at Thulefjord-produkter  ikke bør kunne beholde Spesialitet-merket om Nortura flytter produksjonen. Her gjengis hennes innlegg som for første gang sto på trykk i avisa Bonde og Småbrukar.

Bakgrunn for innlegget til Astrid Olsen er at Nortura vurderer å nedlegge Thulefjord-fabrikken i Bodø hvor den anerkjente merkevaren Thulefjord blir produsert med lokale råvarer.

Thulefjord-serien med prisvinnende produkter ble godkjent som Spesialitet-produkter i 2007. En del av begrunnelsen for godkjennelsen var nettopp bruk av nord-norske råvarer og lokal håndverkstradisjon. At produksjonen vurderes og flyttes, vekker reaksjoner.

Les innlegget hennes her:

Om Thulefjord var fransk

Da Thulefjord ble etablert i Bodø var det som en nyskapende bedrift med basis i nordnorske råvarer, historisk håndverkstradisjon og med utvikling av nordnorske spesialiteter som strategi. Navnet ”Thulefjord” ble valgt fordi man ikke kunne veksle det inn i Gildes øvrige sortiment og ”bulk-strategi”. Vi var mange eiere som var begeistret og tilfreds med både strategien og tiltaket. Det nyskapende i tiltaket fremstår også i dag som nyskapende og med stort utviklingspotensiale. Det er derfor uforståelig at ledelsen av landbrukssamvirket foreslår å legge ned Thulefjord og dermed gå bort fra en strategi som ”alle” mener norsk landbruk skal satse sterkere på i framtida.
Om Thulefjord var fransk ville en del av forretningsideen være å etablere et regelverk rundt produktet som gjorde det umulig å flytte ut av regionen. Franske spesialiteter har strenge krav til hvor de dyrkes i regionen, krav til lokale innsatsfaktorer som for, gjødsel og beite, krav om tradisjonsbunden kunnskap i produksjonen, lokalt/ regionalt produksjonssted, og for mange produkter; krav til eierskap lokalt. Om resultatet av den igangsatte prosessen blir flytting av produksjonen fra Bodø, bør vi snarest (gjerne i forbindelse med Landbruksmeldingas høringsrunde) kreve at statsråden vurderer nye betingelser for å oppnå spesialitet- og regionale merkeordninger.
Thulefjord er et produkt med kvalitet og merverdi som gjør det til et høykostprodukt. Ved å flytte produksjonen ut av Nord-Norge vil merverdien bli borte. Dette må tas med i beregningen når ”vi” skal legge ned et industrianlegg som i dag har gode marginer. Om Thulefjord var fransk ville gårdbrukerne okkupert produksjonshallene i protest. Herved er regionens tillitsvalgte utfordret!”
Astrid Olsen

Vår kommentar:
Vi i Matmerk synes dette engasjementet er bra og har lyst å kommentere dette innlegget. Vi jobber for mangfold og bevaring av norsk matkultur. Noen av våre verktøy er merkeordninger som Spesialitet som veileder forbrukere til unike smaksopplevelser laget av produsenter med en spesiell råvare eller produksjonsmetode. I tillegg beskytter vi også matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser som gir produkter juridisk vern mot kopiering, men som også er en bekreftelse på ekte vare og karakteristikk som følge av geografiske forhold eller tradisjonell oppskrift.

Thulefjord er ingen beskyttet geografisk betegnelse med krav til bruk av råvare, produksjonssted med mer. Så i prinsippet vil Thuleford-påleggsserien kunne produseres hvor som helst, på samme måte som Munkholm alkoholfri øl kan produseres andre steder enn Munkholm i Trøndelag.

Opprinnelse og lokal håndverktradisjon var imidlertid en viktig del av begrunnelsen for godkjennelse for bruk av Spesialitet. Om  Nortura flytter produksjonen må de derfor søke om fortsatt bruk av Spesialitet. Spesialitet-merket følger ikke automatisk med flyttelasset. Om det fortsatt kan være en Spesialitet kan vi ikke nå si noe om nå. Et av de viktigste kriteriene i merkeordningene er smak , men det foretas en helhetsvurdering av produktet hvor både råvarer, håndverkstradisjon, produksjonssted, historien bak produktet, kunnskap m.m. spiller inn. Det gjenstår å se om produktet vurderes å være en Spesialitet dersom produksjonen flyttes til et annet sted i landet. Matmerk er litt fransk i så måte.

Thulefjord

 

Spesialitet-merket

Det sorte merket viser deg vei til unike smaksopplevelser produsert av lidenskapelige produsenter. Se etter Spesialitet-merket og du finner produkter utenom det vanlige, enten fordi det er brukt en spesiell råvare eller fordi det er produsert etter en spesiell metode. Matmerk eier Spesialitet-merket og det er et uavhengig fagutvalg med bred faglig kompetanse som bistår oss i å godkjenne søknadene

Beskyttede betegnelser

De blå og hvite merkene viser vei til norske matskatter. Produktet har oppnådd status som en beskyttet betegnelse og har fått et offentlig og juridisk vern mot kopiprodukter. Det er da også dokumentert at produktets særegne kvalitet og omdømme stammer fra et bestemt geografisk område eller en tradisjon. Landbruks- og matdepartementet eier beskyttede betegnelser. Matmerk har som oppgave å veilede og informere om ordningen.

Dette innlegget ble publisert i Beskyttede betegnelser, Spesialitet, Stolt Matbransje og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>