DSC_0014

Fashion & Food

Har du tenkt på likhetstrekkene mellom mote og delikatesser? Begge henter sine råvarer fra de såkalte primærnæringene (fiske og landbruk) og norsk kvalitet står i høysetet. Når Gangstad Gård presenterer sine Spesialitet-merkede oster på moteuka er det snakk om råvare og kvalitet. Det er det også når motestudentene presenterer sine kolleksjoner.

-    Vi vil gjenspeile utvalget vårt på design og kvalitet gjennom å presentere norsk mat av høy kvalitet, sier design og prosjektansvarlig Henrik Skarland ved Moteuka.

Henrik forteller at det er takket være alle utmerkelser og Spesialitet-merket at Gangstad Gårdsysteri er valgt ut som leverandør.

Moteinnkjøpere viste seg å være veldig opptatt av god ost!

Slik som nordisk mat er bejublet på den internasjonale gastronomi-scenen er også nordisk design i vinden.

-     Det tilbys flere jobber enn vi uteksaminerer studenter. Motehusene vil ha våre norske studenter, sier rektor Geir Ivar Nordli som er rektor ved Esmod moteskole i Oslo, som viser frem noen av studentenes kolleksjoner under Moteuka.

Geir Ivar Nordli med et av arbeidene av hans studenter, Ngoa Le Thi Hagen. Både pels og broderier med gamle Viking-mønstre gir plagget et særnorsk utrykk.

De norske materialene er ivrig brukt blant de nye moteskaperne. Det betyr norske råvarer fra norsk primærnæring.

Bortsett fra omstridt mink- og revepels  er det materialer som storfeskinn, reinsdyrskinn og ullvare som går igjen, samt lakse- og steinbittskinn.
– Vi er ikke prinsipielle motstander av pels. Det er en del av norsk håndverkstradisjon. Det er bedre å ha kontroll på egen produksjon selv,  enn å være avhengig av import fra Kina og India, sier han.

-    Vi satser også på norske tradisjoner, men gjerne på en ny måte. En av studentene bruker for eksempel geiteskinn fra egen gård.
Geir Ivar Nordli mener at om man skal skille seg ut i det internasjonale markedet må man tørre å ta i bruk det som er særegent og unikt. Han sammenligner trendene innefor moteindustrien med trendene innen matbransjen.

– Vi må stimulere til bruk av lokale produkter med særpreg og unik kvalitet.
Mye av norsk skinn blir eksportert på grunn av den høye kvaliteten som skyldes god dyrehelse og jevn vekst.  Norske storfehuder er berømt for sin rene narv  som det heter på fagspråket, skadefri overflate  og er betraktet som en av verdens beste huder. Også norsk ull er av meget høy kvalitet.
Les mer om norsk skinn og ull her.

-    Vi vil stimulere å bruke det som er rundt oss, kortreiste varer vi har mulighet å bruke i Norge. Det er mye som blir eksportert, men vi oppfordrer til å bruke det i norske markedet.

Ost med lokal identitet

Gangstad Gårdsysteri har tatt med seg fire oster som moteinnkjøpere fra hele landet får smake på denne mandagskvelden under moteuka; Cambembert, Karveost, Dip-ost og Edel blå. Men selv om inderøyningene har et nært forhold til ostene fra Gangstad Gårdsysteri må Astrid her på Sjølyst også vise frem på kart hvor Inderøy ligger for uvitende.

Inderøy-karve X 3: Karveost og akkevitgele på kjeks bakt med karve

Hvor får jeg kjøpt osten?
Et gjentakende spørsmål denne mandagskvelden er ” Hvor er det jeg får kjøpt denne osten her?”   Centra, Ultra, Fenaknoken og Jacobs er svaret Astrid Aasen gir til sine nye Oslo-kunder.

Under kvelden er det mange ansikt som forandrer utrykk, fra spørrende og nysgjerrige til glede og overraskelse.

– Dette er det beste jeg har smakt, sier blant annet Ina Lystad Jacobsen.
Astrid Aasen virker nokså fattet tross alle lovord.

-    Vi treffer kundens smak, en smak som kunden liker. Vi lanserer aldri noe uten at kundene våre hatt men finger med i prosessen. Derfor lykkes vi, sier den driftige osteprodusenten.

Astrid Aasen produserer sammen med 4 ansatte 18 tonn ost i året

Verdens beste karve?
Karveosten trekker Astrid Aasen selv frem som den mest spesielle på grunn av Inderøy-karven som blir brukt.
-    Jeg selger på en måte Inderøya i tre varianter.
Astrid bruker Huså knekkekjeks fra Sverige. Den innholder karve fra Inderøya. Det samme gjør Aqua-vite geléen fra Romstad Gård som hun serveres sammen med Karveosten.
I følge ekspertene er  karven herfra er unik fordi innholdet av de eteriske oljene er høyere og av bedre kvalitet enn noe annet sted i verden

Aquavitgele

Aquavitgele med karve fra Inderøya

Selv om mange i hovedstaden ikke har hørt om verken Inderøya eller Gangstad Gård er produksjonen på respektable 18 tonn i året. Melka får de fra egne kuer. Av de 250 000 literne så går 140 000 liter melk til osteproduksjon. Ysteriet har i dag 5 årsverk og 35 årskyr.

Astrid Aasen møter lokale kjenninger; Inger Bjerknes og Solvor Breivik på Moteuka

 

Ler mer om Gangsstad Gårdsysteri som har 8 hele Spesialitet-godkjente produkter.

Kjolen som er brukt som illustrasjon til saken er designet av Susanne Roti ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Spesialitet-merket

Det sorte merket viser deg vei til unike smaksopplevelser produsert av lidenskapelige produsenter. Se etter Spesialitet-merket og du finner produkter utenom det vanlige, enten fordi det er brukt en spesiell råvare eller fordi det er produsert etter en spesiell metode. Matmerk eier Spesialitet-merket og det er et uavhengig fagutvalg med bred faglig kompetanse som bistår oss i å godkjenne søknadene

Dette innlegget ble publisert i Reportasjer, Spesialitet og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>