IMG_1767

En smak av suksess

«Smak av Valdres» triumferer som den mest populære butikken i Mathallen. Les videre for en smakebit!

- Etterspørselen etter lokalmat er helt klart økende. Nordmenn har begynt å interessere seg for kvalitet, opprinnelse og stolthet når det gjelder mat. De har nok skjønt at man får det man betaler for. Det sier Trond Wahlstrøm. Han er en av pådriverne bak suksessbutikken «Smak av Valdres» i Mathallen. Butikken hvor rundt 25 produsenter har gått sammen for å selge det ypperste av det Valdres har å by på. Butikken har siden åpningen av Mathallen i oktober 2012 vært en av de mest besøkte butikkene. – Å starte butikk er noe jeg har hatt i tankene lenge. Det passet godt å etablere seg i kurv035webMathallen som er det nye kunnskapssenteret for matinteresserte mennesker. – Varene som fåes kjøpt hos oss har høy kvalitet, og det er flere av dem som har fått kvalitetsstempelet Beskyttet betegnelse.

Stolt region

- Det er veldig sesongavhengig hva kundene ønsker å kjøpe. I julen gikk det mye i rakfisk og pinnekjøtt. Når det nærmer seg påske antar vi at det kommer til å gå mye spekepølse, ost, flatbrød, øl og fiskeprodukter. Alt som selges i butikken har sitt opphav i Valdres. -»Smak av Valdres» gjør noe med stoltheten til Valdres som region. Hos oss kommer småskalamaten betraktelig bedre frem enn den gjør i de store butikkjedene.

Særegen smak av Valdres

IMG_1688Wahlstrøm forteller at klimaet, omgivelsene og jordsmonnet gjør at de ulike produktene utvikler en særegen smak av Valdres. – For eksempel er spekepølsen Kurv lufftørket i fjelluft hvor temperaturen og klimaet bidrar til en smak markedet etterspør, utdyper han. – Vi har en liste over produkter vi ønsker å utvikle og selge i butikken i fremtiden. Produsentene er veldig kreative og kaster seg rundt for å dekke kundenes behov. Vi har blant annet begynt å selge tykklefser som et resultat av dette.

Opptatt av merking

Wahlstrøm forteller at hestekjøtt-skandalen har forsterket kundenes interesse for matvarenes opprinnelse. – Hos oss kan kunden følge råvarene fra produksjon til ferdig produkt i butikk. Vi kan dokumentere og fronte varene vi selv produserer. Vi er også opptatt av å merke produktene, noe som gjør at kundene kan være 100 % sikre på at de får det som står i innholdsfortegnelsen. Flere av produktene er merket med Beskyttet betegnelse – noe som  er en sikker kvalitetsgaranti for kundene.

Studietur til Valdres

IMG_1687-1Hos «Smak av Valdres» har alle de ansatte vært på studietur hos de ulike produsentene. Dette for å få enda bedre kjennskap til produktene som selges. Produsentene er også ofte tilstede i butikken for å besvare kundenes mange spørsmål. – Kundene spør veldig detaljerte spørsmål, og vi som produsenter har mer kunnskap om selve produksjonen. Selv er jeg tilstede annenhver uke.

Mathallen – en turistattraksjon

Wahlstrøm forteller at butikken hadde stor pågang i julesesongen, og han venter stor trafikk når sommerturistene inntar hovedstaden. – Jeg har stor tro på sommerturistene. Mathallen blir nevnt som en turistattraksjon på linje med Holmenkollen og Vigelandsparken.

Folket vil ha lokalmat

Også Markedsansvarlig i Mathallen, Frode Rønne, kan bekrefte at «Smak av Valdres» har gjort stor suksess i Mathallen siden den offisielle åpningen i oktober i fjor. – «Smak av Valdres» er absolutt en Mathallens mest populære butikker. Vi ser store antydninger til at det er den norske maten folk vil ha. Det er den som faller i smak. Menneskene som besøker Mathallen er et kresent publikum, de er opptatt av mathistorie. Butikken representerer et helt område – alle produktene har sin opprinnelse i Valdres.

Store ambisjoner

176156_236124886516311_1618101843_o- Hovedambisjonen vår med Mathallen er å fylle den med butikker av lignende karakter som «Smak av Valdres». Det er lite penger i lokalmatmiljøene, og det har vist seg vanskelig å få produsenter til å gå sammen. Vår ambisjon er 8-9 helnorske butikker til. Vi prioriterer dette. I skrivende stund får man kjøpt mat fra flere land i Mathallen. – Der vi ikke klarte å få inn norske produsenter gikk vi til italienske og franske leverandører som kunne være et suppliment, begrunner han.

- Jeg garanterer at vi skal gjøre alt for å få inn mer norsk mat.

Rønne lover at han kommer til å jobbe hardt for å få flere norske produsenter under taket i Mathallen når butikker etterhvert skal byttes ut. – Jeg kan garantere at vi skal gjøre alt for å få inn mer norsk mat, dette hvis de norske produsentmiljøene vil være med på dette.

Skrevet av Tiril Haarsaker

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>